Enkla surdegsfrallor.

Ok, här kommer ett recept på surdegsfrallor. Det här receptet använder jag som grund när jag gör just frallor, sen kan jag variera vilka sorters mjöl jag använder, eller mängden vatten & surdeg jag använder.

Man behöver givetvis inte använda sånt häftigt mjöl som jag skriver om i receptet, det funkar givetvis med kungsörnens vetemjöl. Men, ett ekologiskt hantverksmjöl innehåller så mycket mer av spannmålets nyttigheter. Så inte bara att du får ett godare bröd, du får även ut mer näringsämnen ur ett ”riktigt” mjöl. Så jag kan rekommendera alla att åtminstone testa det.

Nog predikat, nu till själva receptet. Det tar två dagar, vilket kan skrämma iväg vissa av er direkt. Det är dock bara sammanlagda tiden, ni behöver alltså inte knåda & arbeta med brödet i två dagar. Jag skulle uppskatta att man lägger ca 1,5 timme aktiv tid på dessa frallor.

Du behöver följande till ca 18-22 frallor:

750 gram mjöl (jag använde 400 gram Ekologiskt ölandsvete, 250 gram ekologiskt stenmalet lantvete & 100 gram stenmalet emmer. Huvudsaken är att den sammanlagda vikten är 750 gram mjöl!

630 gram ljummet vatten

150 gram frisk & bubblig surdegsgrund

23-25 gram havssalt eller ca 16 gram ”vanligt” salt (jag föredrar havssalt, tycker det blir en godare smak)

Gör så här:

Väg upp mjölet & häll i en stor bunke. Tillsätt surdeg & ljummet vatten, väg även detta. Blanda ihop allt snabbt, behöver bara blanda sig, inte så noga här. Täck bunken med plast eller en handduk, låt stå i en timme. (Nedan en bild på hur det ser ut när jag bara blandat det)

Nu är det dags att tillsätta saltet, väg även detta. Häll på saltet, fukta händerna med lite vatten, nu skall degen jobbas ihop. Jag knådar inte utan mer klämmer & viker degen. Jag brukar hålla på tills jag inte känner några saltflingor längre. Dags för degen att vila igen, då ser den ut som på bilden nedan.

Nu skall man återvända till sin deg med en halvtimmes mellanrum. Så då fuktar man händerna & tar degen underifrån & drar den över sig själv, in mot mitten. Låter ju sjukt konstigt när jag läser detta själv, men hoppas ni förstår. (Se bilden nedan)

Gör detta runt hela degen & upprepa detta 4 gånger, alltså med en halvtimmes mellanrum. Sen täcker ni bunken & sätter in den i kylen. Jag brukar köra över natten, men minst 6 timmar iaf. Innan kylen ser den ut så här

När det är dags att baka frallorna sätter jag in en plåt i ugnen & sätter den på max. Samtidig tar jag ut bunken från kylen & låter den stå framme. Vår ugn är gammal & trött så jag behöver värma den i minst 45 minuter innan den är riktigt varm. Lägg ut ett bakplåtspapper på diskbänken. Fukta händerna, dra sedan upp degen med en hand & liksom nyp av degen med den andra. Lägg ”degklumparna” på bakplåtspappret. Håll inte på med degen, försöka rätta till den eller så, här vill man behålla all luft som finns i degen. Jag brukar ha lite blandade frön på toppen. Ex pumpakärnor, melonkärnor, rapsfrön, sesamfrö & havregryn. De blir väldigt gott när det rostas i ugnen.

Innan jag får in frallorna i ugnen så tar jag supervarmt vatten, ca 5 msk & kastar in i ugnen & stänger igen. Man vill få med ånga i början av baket. Sen plockar jag ut den varma plåten, stänger ugnen så länge. Drar över bakplåtspappret till plåten. Ställer in i ugnen, ungefär i mitten, samtidigt kastar jag in ytterligare 0,5 dl varmt vatten.

Sen låter jag det gå ca 3 minuter på högsta värmen, sen kastar jag in ytterligare lite vatten & sänker till 225-235 grader. Men här är det ju helt beroende på vilken ugn man har. Man vill ju att frallorna skall få ordentligt med färg, men inte brännas.

Efter ca 12-14 minuter är det klart. Man kan ta tempen på en fralla, den bör vara minst 96 grader. Enklast är nog ändå att ta ut en fralla & knacka på baksidan, låter den ihålig, då är den klar. Sen flyttar man över frallorna till ett galler & låter dem vila 25-30 minuter innan man skär i dem.

De här frallorna funkar jättebra att frysa.

Nu blev det här en galet långt inlägg om enkla frallor. Men jag hoppas jag skrivit så man förstår, annars är det bara att hojta till.

Lämna en kommentar