Att starta en surdeg.

on

Jag bakar en hel del surdeg. Det finns galet många sätt att göra på, både när det gäller själva brödbaket, men även hur man startar sin surdeg. Men, så här gör jag.

Jag använder ekologiskt mjöl från Warbrokvarn. Vilket mjöl man använder är ju givetvis en smaksak, men jag använder uteslutande ekologiskt mjöl. Sen kan olika mjöl göra att ett recept måste ändras, då olika mjöl absorberar olika mycket vatten. Men där får man testa sig fram lite.

Du behöver,

1 glasburk som rymmer 1 l

Vetemjöl gärna ekologiskt lantvete

Fint rågmjöl gärna eko

Ljummet vatten

Dag 1.

Blanda 0,5 dl vetemjöl, 0,5 dl rågmjöl med lika delar vatten. Vispa ihop ordentligt. Det skall ha samma konsistens som en våffelsmet ungefär. Sätt på locket & låt stå framme över natten.

Dag 2.

Blanda i ytterligare 0,5 dl vete & 0,5 dl råg, samt vatten. Låt stå över natten.

Dag 3.

Blanda återigen i 0,5 dl råg & 0,5 dl vete + vatten. Låt stå över natten.

Dag 4.

Nu borde det bubbla i din burk & du har startat en surdeg. Bli inte helt deppig om det ej hänt så mycket, då tillsätter du bara lite nytt mjöl & vatten, & väntar en natt till.

Minst 1 gång i veckan häller jag bort ca 75% & friskar upp surdegen med nytt mjöl & ljummet vatten. Om jag vet att jag skall baka på helgen brukar jag börja mata min surdeg varje morgon redan på onsdagen.

Då häller jag bort ca 75% av det jag har i burken & sen häller jag i ca 2 msk råg, 2 msk vetemjöl & ljummet vatten tills önskad konsistens. Sen får den stå framme i köket.

Den dagen det är dags att baka upprepar jag detta, men fyller på med mer eftersom jag skall omvända surdegen. Så kanske 0,75 dl råg, 0,75 dl vete & sen ljummet vatten.

Efter ca 2 timmar brukar den bubblat upp till dubbla mängden. Då är den enligt mig redo att bakas med. Jag brukar sätta en markering på burken så jag ser hur mycket den växt.

Om jag inte skall baka på ett tag, då hamnar burken i kylen. Men som sagt, minst 1 gång i veckan friskar jag upp den.

Har man fått en surdeg av någon, ja då behöver man bara mata på med nytt mjöl & förhoppningsvis börjar den bubbla direkt. Men ibland vill den helt enkelt inte. Det kan vara för varmt, för kallt eller, ja vem vet.

Det tar ett tag att förstå sig på sin surdeg. Tror att jag slängde minst 10-12 limpor innan det gick att äta brödet jag bakat. Jag föredrar själv att baka frallor, det är enklare, kräver mindre engagemang & blir bättre att fylla frysen med. Men på senare tid har jag börjat baka lite limpor igen.

Ett tips är att kolla lite filmer på youtube, sen plockar man ut det man verkar vettigt & funkar, sen är det bara att börja testa.

Tänker att jag skall lägga upp ett recept som jag använder när jag bakar frallor. Ett grundrecept som jag vet funkar, jag kan variera vilka mjölsorter jag har & hur mycket vatten jag har, men det är ett bra grundrecept. Men jag skall ta lite bilder eller kanske försöka filma, för det blir lättare för er att hänga med. Så i veckan dyker det upp.

Lämna en kommentar